mandag 19. mars 2012

Mamma-blogg; en krenkelse av barnets integritet?



Jeg har diskutert med meg selv mange ganger, både før og etter oppstart av bloggen, om det er riktig av meg å skrive så mye om Helmer og hans sykdom og gjøre det tilgjengelig for offentligheten. Barneombudet har blant andre gått ut og advart mot nettopp dette:
http://www.barneombudet.no/temasider/kultur_fri/medier/arkiv/utleverer-/
Jeg noterer meg at deres viktigste motargument er at det kan få konsekvenser i ungdoms- og voksenlivet og at vi krenker barnets integritet. I Helmers tilfelle er det nok ingen fare for at det er bloggen min som ødelegger eventuelle jobbmuligheter... Men akkurat det med barnets integritet er det som gir meg etiske kvaler.

De sier at slike mamma-blogger kun er til for å gi trøst til den som skriver. Om det ikke akkurat gir trøst å dele Helmers skjebne med hele verden, så gir det trøst å få kontakt med andre i samme situasjon og det ligger mye trøst i alle fine tilbakemeldinger fra folk som bryr seg om Helmer og oss andre.

 Da jeg startet bloggen var det to ting jeg anså som fordeler:
1) Jeg må ha et sted jeg kan sutre når livet blir litt for mye, da er det godt med en slik ventil.

2) "Felles skjebne felles trøst". På et merkelig vis finner jeg trøst i å lese andre foreldres blogger om barn som er i tilsvarende situasjon som Helmer. Det er godt å vite at det finnes andre der ute som virkelig forstår hvordan det er å leve i vår verden. Noen som har opplevd våre følelser, våre utfordinger, frustrasjoner og som slåss i det samme systemet og kan gi tips og råd om hvordan man skal overleve. Jeg håper at noen kan finne litt trøst i min blogg også.

I tillegg til disse to punktene, har det vært godt å ha en informasjonskanal til familie og venner. Det blir til tider vel mange tekstmeldinger å sende og vel mye informasjon som skal få plass i en tekstmelding.

Men den aller, aller viktigste fordelen slik jeg ser det er "bli-kjent-med-Helmer-"punktet. Dette var ikke noe jeg hadde tenkt på da jeg startet, men som har blitt svært viktig underveis. Mange, inkludert mitt tidligere jeg, synes det er vanskelig å forholde seg til barn som Helmer og til familier med barn som Helmer. Hva skal man si og hva skal man ikke si? Hva skal man gjøre og ikke gjøre? Vi har ikke opplevd det i stor grad selv, men jeg vet at mange erfarer å miste kontakt med venner fordi det er lettere å trekke seg unna enn å forholde seg til situasjonen. Barn er de flinkeste i slike sammenhenger. Etter hvert som Helmer blir større, ser barna lettere at han ikke er som andre. Og i motsetning til mange voksne, er de er heldigvis ikke redd for å spørre. "Hvorfor har han hjelm?" "Hvorfor rister han slik med hendene?" "Hvorfor kan han ikke snakke?" Da er kontrasten stor til deres flaue foreldre som bare mumler noe og trekker barna med seg vekk.

Jeg er stor tilhenger av full åpenhet, og jeg er hellig overbevist om at det er til det beste for Helmer at så mange som mulig av dem han møter på sin vei vet så mye om han som mulig, og dermed føler at de kjenner han litt. Jeg mener også det er viktig å dele hvordan det er å leve med multifunksjonshemmede barn slik at systemet kan forbedres og alle får den hjelpen de trenger uten å måtte slåss så hardt. Informasjon er viktig i forhold til folk som jobber med Helmer, det er viktig i forhold til familie og venner og i forhold til andre barn som går sammen med han og hans søsken i barnehage og skole og deres foreldre. Og ikke minst er det viktig for alle å se at Helmer er mer enn bare en diagnose eller et vedtak. Han er gutt i en (tilnærmet..:-)) normal familie, og det er viktig å forstå at hans sykdom også preger resten av familien, store som små.

Da får det så være at jeg til tider krenker hans integritet.

1 kommentar:

  1. Hei Hilde
    Først vil jeg gjerne si at jeg setter utrolig pris på bloggen din. For oss som venner gir den oss en innsikt i hverdagen deres som det er lett for oss å "glemme" at dere har, dere som alltid er så positive og full av pågangsmot når vi møtes. Det er som du skriver også en fin mulighet til å bli bedre kjent med Helmer. Men dette er selvfølgelig fortsatt noe som dekker de voksnes behov. Hva som er best for Helmer er jo som du skriver en annen sak.

    Jeg skjønner at det er en vanskelig problemstilling, men du nevner mange gode argumenter for å ha denne bloggen. Jeg fikk bare lyst til å tilføye et punkt ekstra og det er effekten du som mor har av å skrive.

    Man kan selvfølgelig si at hvis man trenger å ha en ventil ut så hvorfor ikke skrive dagbok. Men det er selvfølgelig ikke det samme. Når man må formulere noe for "ekte" lesere må man tenke mer gjennom saken og man får fornyet forståelse. Du kan kalle det et rom for refleksjon, og det rommet er definitivt ikke tilstede når du står midt oppi den hektiske hverdagen. Da er det refleksene som slår inn... Og ihvertfall i mitt tilfelle så er det dessverre sånn at jo mer sliten man er jo mindre liker man de refleksene som slår inn... Regner med at de gjelder for flere. Dette rommet blir også større når du skriver for lesere og ikke bare deg selv. Dvs at det er ikke bare en ventil ut men også et vindu inn, med ny forståelse som jeg er overbevist kommer både Helmer og resten av familien til gode.

    At man lærer gjennom å skrive har jeg visst faglig lenge, men ikke ordentlig før jeg har opplevd det selv gjennom blogging. Vet ikke hvilke erfaringer du har gjort deg når det gjelder det.

    Det er jo en helhetsvurdering som ikke minst også handler om hvorfor man skriver og hva og hvilke detaljer man legger ut om barna sine.

    Vi tenker mye på dere!
    Hilsen Ela

    SvarSlett